Menu
Schoonheid. Vrijmetselarij en kunst in Gent rond 1900
Tentoonstelling
maandag 28 oktober 2024
Geschreven door: Kris De Beule

In de tweede helft van de negentiende eeuw maakte de textielmetropool Gent een turbulente periode door. De verpauperde arbeidersklasse organiseerde er zich in coöperaties, vakbonden en de socialistische partij, en streefde naar een veralgemening van stemrecht, sociale vooruitgang en onderwijs voor allen. Het progressieve deel van de liberale burgerij sloot zich bij vele van deze eisen aan. Net zoals dat ook in bijvoorbeeld Brussel en Luik het geval was, vonden vooraanstaande socialisten en sociaalvoelende liberalen mekaar in de vrijmetselarij. In Gent waren toen twee loges actief: de zeer progressieve La Liberté, en de meer gematigde maar eveneens sociaal bewogen Le Septentrion.

Villa Lümmerzheim (collectie Archief Gent).

In deze tentoonstelling zal echter niet worden gefocust op de sociale en politieke actie van de Gentse vrijmetselaars, maar wel op de rol die ze op het einde van de negentiende eeuw hebben gespeeld in de ontwikkeling van kunst en cultuur. De idee achter de tentoonstelling, is dat in die periode een progressieve maatschappelijke visie gepaard ging met een uitgesproken voorkeur voor vernieuwing in de kunst en de architectuur. Om deze veronderstelling te toetsen, zal niet alleen worden nagegaan welke kunstenaars behoorden tot de Gentse vrijmetselarij, maar ook hoe leden van Le Septentrion en La Liberté zich in de organisatie van het Gentse cultuurleven engageerden, om er in en via de Academie, de Cercle Artistique et Littéraire en het Driejaarlijks Salon, vernieuwing en hedendaagse kunst aan bod te laten komen en jonge kunstenaars – waaronder ook heel wat vrouwen – een kans te geven.

Egyptisch tempeltje voor Jean-Ulric Wild, architect Ferdinand Dierkens (collectie Liberas, foto Marc Haegeman).

Er zal worden ingezoomd op kunstenaars en opdrachtgevers, en op architecturale parels die het Gentse stadsbeeld sieren (of sierden), zoals het Feestpaleis Vooruit, het Coliseum en enkele fraaie art nouveau-woningen zoals het kasteel Lümmerzheim. Ook schilder- en beeldhouwkunst, toegepaste kunsten en funeraire monumenten die een verborgen leven leiden op Campo Santo en de Westerbegraafplaats komen aan bod. Voor de toegepaste kunsten focussen we op de uit Gent afkomstige feministe, pedagoge en vrijmetselaar Céline Dangotte wiens Brusselse interieurspeciaalzaak AD/CD dé plek was voor Art Nouveau -design.

Céline Dangotte (collectie Letterenhuis).

Vernissage
Vrijdag 22 november om 19.30u in Liberas (Kramersplein 23, 9000 Gent)
Hiervoor graag aanmelden via inschrijven@liberas.eu.

Praktisch
Gratis toegang tijdens de kantooruren van Liberas (ma-do 8.30-17.00, vrij 8.30-12.30), uitzonderlijk geopend op sommige zondagen van 11.00u. tot 17.00u.
De tentoonstelling is gesloten van 21 december 2024 tot en met 5 januari 2025.

Gegidste standswandelingen, lezingen, tempelbezoeken
Schrijf je via deze link in voor de lezingen, gegidste stadswandelingen en tempelbezoeken die in het kader van deze tentoonstelling worden georganiseerd.

De expo loopt van 25 november 2024 t.e.m. 28 februari 2025.